התפתחות עוברת דרך כאב

מה הנטייה הראשונה שעוברת לכם בראש ברגע שאתם נאלצים להתמודד עם כאב?

לא יודע מה אתכם, אבל אותי לימדו בתור ילד לברוח. כשמתעוררת סיטואציה לא נעימה, מפחידה או כואבת, פשוט להדחיק, לא להתמודד. כאילו שאם לא אחשוב זה יעבור.

האומנם בריחה כזו מאפשרת לנו להמשיך בחיינו כאילו שום דבר לא קרה? האם תחושה של בריחה מאפשרת לנו להתפתח ולהרגיש באמת טוב עם עצמינו?
התשובה אינה כל כך פשוטה. באופן בסיסי, בריחה מאחריות וחוסר התמודדות גורמת לנו להרגיש לא בטוחים. תחושה של חוסר סיפוק מתוך העובדה שבחרנו לא להתמודד. תחשבו לרגע על מקרה בילדות בו נאלצתם להתמודד עם הבריון של השכונה ובחרתם לברוח. האם לאחר שהצלחתם לברוח על נפשכם, הרגשתם בטוחים או שהפחד המשיך לארוב שם כל הזמן מעבר לפינה. בריחה כזו גורמת לנו להסתכל כל הזמן אחורה ולחפש את מקור הפחד כיוון שהוא לא נעלם. אפשר לדמות את זה גם לנטילת משככי כאבים לכאבי שיניים. הכאב עובר לזמן מה אבל לא נגענו בשורש הבעיה וסביר להניח שהכאב יחזור שוב במוקדם או במאוחר.

אנחנו בוחרים להימנע מהתמודדות עם הכאבים הללו מתוך פחד ומתוך תחושה עזה של חוסר נוחות. כאילו שאם נתעמת איתו, איכות החיים שלנו תיפגע. אומנם, לטווח הקצר, התעלמות מהכאב מאפשרת לנו לתפקד, אבל חוסר ההבנה של המקור ומציאת כלים להתמודדות איתו מבטיחה כי הוא יחזור בעתיד הקרוב או הרחוק באופן כמעט וודאי.

קחו לדוגמא את יעקב.
יעקב מעוניין לפתוח עסק עצמאי קטן בתחום השירותים. לטובת העניין, הוא צריך להכין תוכנית עסקית במסגרתה הוא אמור להתחיל לשווק את עצמו במדיות השונות לרבות מדיות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר. כדי לעשות זאת עליו לכתוב פוסטים עסקיים כדי לקדם את העסק. אולם, יעקב חושש מביקורת על הכתיבה שלו מצד קולגות לעבודה או לקוחות פוטנציאלים. הפחד שלו הוא שהכתיבה שלו לא מספיק טובה והוא ייתפס כלא מקצועי מספיק, לא חכם, לא שווה או לא ראוי (או כולם יחד). הפחד הזה גורם לו לכאב גדול מנשוא שמונע ממנו לכתוב. התוצאה – הפחד והכאב, מהווים חסם להצלחה.

העובדות מוכיחות שההפך הוא הנכון. התמודדות עם מושא הכאב, טיפול בשורש הבעיה, מציאת המקור שלו והתמודדות מולו, הם הם הדבר היחיד שעוזר לנו להתפתח כבני אדם. כאב הנעוץ בקושי מאפשר לנו למצוא את הצד היצירתי שלנו, כדי להתפתח ולצמוח.
כבני אדם אנחנו אמורים להרגיש את כל מגוון הרגשות האפשריים. האיפשור להרגיש נותן לנו את האפשרות להיות נוכחים בכל רגע ורגע מבלי לעצום עיניים ולברוח. כשדברים לא מסתדרים זה בסדר להרגיש תחושות קשות.

חלק מהרצון להימנעות מכאב מגיע גם מהשאיפה הבלתי אפשרית שלנו לאושר תמידי. הרצון הזה לעיתים מתנגש עם המציאות היום יומית. תבדקו עם עצמכם, האם באמת הרצון הזה לאושר תמידי הוא ראלי? האם אין מקרים בחיים שנבחר להתחבר לעצב או לכאב? במקרים של פרידה קשה או חס וחלילה אבל על אדם קרוב. ברגעים כמו אלו אנחנו רוצים לתת לרגשות להציף אותנו וללמוד להתמודד איתם. רק ההתמודדות הזו תאפשר לנו להמשיך בחיים ולצמוח באופן אישי.
אז כמו שאנחנו מתמודדים עם כאבי שיניים ובוחרים לטפל בשורש הבעיה אצל רופא השיניים, כך כדאי לנו לבחור לטפל בשורש הכאב הנפשי כשהוא עולה. רק התגברות אמיתית על הכאב ומציאת פתרונות בעצמנו תאפשר לנו להפסיק לכאוב לטווח ארוך ולהפוך לאדם שלם ומאושר יותר.

נחזור רגע ליעקב. הדרך היחידה של יעקב להצליח ולכתוב היא ההתמודדות עם הכאב. כלומר, להבין מה הסיבה שהוא כל כך מפחד, מהיכן הפחד נובע ומה הוא יכול לעשות כדי להתגבר על הפחד הזה (ללמוד כתיבה שיווקית, לנסות שוב ושוב ולתת לחברים קרובים עליהם הוא סומך לבדוק ועוד). לאחר מכן, עליו להתחיל ולבצע את הדבר ממנו הוא כל כך מפחד. כלומר לפרסם. הדבר היחידי הבטוח הוא שאם הוא לא יתמודד ולא ישווק את עצמו, הוא יחווה חוסר הצלחה. ההתמודדות עם הכאב והפרסום היא הדרך היחידה שיש ליעקב אם הוא בוחר להצליח.

היום אני בוחר לנסות ולהתמודד עם הפחדים מתוך הבנה כי רק היציאה מאזור הנוחות שלי וההתגברות על הכאב, הם המפתח להצלחה. הפחד הוא הדבר המפריד ביני לבין ההתפתחות האישית שלי. אומנם, אין ביטחון שאצליח להתמודד אולם, עצם הניסיון מהווה מבחינתי את ההצלחה האמיתית.

אתר עמית ליאור - מאמן אישי, עסקי ומאמן בכיר לפיתוח ביטחון עצמי

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

כוחו של התת מודע/ ד"ר ג'וזף מרפי - סיכום ספר

מנוס מחופש - אריך פרום